Har du rettigheter?

På grunn av alvor,  erfaringskunnskap og overtro – var det vanlig menigmann som spådde været i gamle dager. Disse værvarslene var det ofte kropppen som på mange vis leverte med sin måte å reagere på værskifter. Hodepine var ofte tegn på tordenvær, gikt- og sårsmerter betydde regn og uvær.  Men jeg er ganske sikker på at kløe i øyne ofte varslet vind og at to kranglevorne kjærringer bebudet storm.  Drømmer kunne også varsle været.  
I min barndom var det vanlig med lange, tykke istapper som hang ned fra takene som helt sikkert varslet at takene var utette. Sånt ser man sjelden i Finnmark nå for tiden, men kikk deg rundt i våre storbyer så ser du veldig mye av dette. En slik i hodet kan gi fatale konsekvenser den dag i dag. Ingen overtro det vel!

Salvatore Quasimodo sa dette:  Enhver står alene på jordens hjerte – gjennombordet av en solstråle og med ett er det aften.

Livet er vel ingen problem vi kan løse – den er mer ett mysterium vi må prøve å leve.
Noen dager er vi på vei opp og andre dager er vi på vei ned – vi er sjåfører i våre egne liv.
Jeg holder meg til min egen livserfaring og har ikke til hensikt å blande inn etikk og moral. Dette får andre ta seg av – som kan det. Jeg bare resonnerer – drar slutninger ut fra mine egne erfaringer.

I en krok i Jakob Weidemanns villa på Vinderen fantes det en grafikkmappe som han hadde laget i  1970.  Der skrev han forordet:
Gløtt av en vinge
i solen
tørr og varm luft
lukten av den hele
levende jord
alt i min have
og se
se er det vanskelig
det er der
du går forbi
hvis du ikke når det.

En dørgende stille lørdagsmorgen, ikke en vindpust utenfor min rede nå klokken 09.38. Gradestokken viser knappe 2 minusgrader. Den nordnorske mørketiden er på hell.  Om fire dager er sola tilbake og livet skifter retning – det skal da bare gå oppover ifølge
vi(t)sdomskreftene! 

Og til dere utflyttede vadsøværinger: Meterologene slår fast at været i Øst-Finnmark har blitt snillere med årene.  På tross av en og annen orkan, bor vi i et rolig hjørne i landet.  Det er forskerne og meterologene enige om.  Verken «Bjørg, Dagmar eller Emil» har gjestet oss. Og rasfare må det vel være vanskelig å få til – i hverfall i vår lille by. Takk kjære skaper!
Til dere som har forlatt oss. Kom tilbake til tryggheten! Mat har vi nok av. Fisk i havet, rein i hagen og sauer på veiene.. Enkelt og greit. Kanskje har dere noen rettigheter også, nå når di har funnet  rikdommer i havet. Må si som Hiawatha: Nu e det tid å ta frem erstatningsskjemaene igjen – kanskje har du rettigheter etter dine forfedre – kanskje tippoldefaren din fiska mye ute der oljefeltan nå har dukka opp. Ikke nok med det: De har jo funnet diamanter i Pasvik. Kanskje de ligger på din tippoldemors multeplass.
Kom hjem før du blir ruinert!

Sitat av G.K Chesterton:  Verden vil aldri sulte i hjel av mangel på under,
                                              bare mangel på forundringf.

Ord for dagen: Før du gjør din venn oppmerksom på hans feil og mangler,
                              gi deg tid til å telle ti av dine egne.                          

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 4 barnebarn 1985, 1988, 1991 0g 2014. Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.