Da kom dagen!

Anders Aune sovnet stille inn på Ilsvika sykehjem i Trondheim natt til søndag 13. november 2011. Aune ble 88 år. Begraves fra Havstein kirke 22.november.

Anders  John Aune  har betydd mye for Finnmark og spesielt Vadsø.  Han har også hoved æren for den såkalte Finnmarksloven som bærer  med seg både godt og ondt. Han var  mangeårig fylkesmann i Finnmark. Aune ble født1. mai 1923 i daværende Stjørna kommune (nå Rista) på Fosen i Sør-Trøndelag. Vår kjære Anders var blant studentene som havnet i tysk fangenskap.  Fra 1943 nesten til krigens slutt satt han i fengsel i Tyskland. Aune var en av dem som ble reddet ut av de Hvite busser til Røde Kors, som han resten av livet hadde et spesielt forhold til.
I 1950 fikk han jobb som fylkesfullmektig hos Fylkesmannen i Finnmark.  I Vadsø fant Aune sitt livs kjærlighet da hn møtte Sigrun Johannessen som var Vadsø jente. (søster til helsesøster Ruth).  De giftet seg i 1953.  Etter hvert kom barna Tor Anders, Berit og Dag Andreas.
I 1954 ble Aune sykehusdirektør i Finnmark.  Deretter var han fylkeskontorsjef i periodene 1959 – 19963 og 1967. Årene i mellom var han konstituert fylkesmann.  I 1969 ble Aune valgt inn på Stortinget for Ap.  Da denne perioden var over skulle Finnmark ha ny fylkesmann og Aune fikk jobben. Denne jobben hadde Aune fram til 1989. I 1993 ble Aune pensjonist og flyttet med kona til Trondheim.

Da dattera Berit- som er lege giftet seg, var jeg en av servitørene i fylkesmannsboligen. Jeg var også den som fikk mye «trøbbel» med posten og andre sendinger som var adressert til fruen – da vi hadde samme navn og i en periode bodde  i samme gata. Jeg hadde nemlig også etternavnet Aune – da jeg var gift. Husker engang jeg fikk 400 kroner fra en mann sørfra som betalte for en skinnlue fru Aune hadde skaffet han. Jeg fikk jo selvfølgelig også regninger av forskjellig slag og sikkert fikk også de noen av mine. En gang fikk jeg en hel kasse vin på døra – snadder!

Kondolere!  :-(

Nå har vi full vinter for 2. gang. I går var det snøstorm uten like. Akkurat nå er det  lyst, ganaske vindstille og 4 kuldegrader – klokken 0844.

Dikt/sitat:   Det eneste fengselet vi trenger å rømme fra,
                     er det fengselet vi skaper i vårt egen sinn.

Ord for dagen:  Intisjon er det merkelige instinktet som forteller en kvinne at
                                hun har rett enten hun har det eller ikke.

Om sigranhe

Jeg er en kvinne født 1943. 2 barn og 3 barnebarn i alder en 22, 26 og 28 Skrevet blogg siden sommeren 2009. En fin fritidsaktivit. Ellers har jeg brukt mye tid på frivilligeorganisasjoner som Røde Kors og Mental Helse. Jeg skrivere om forskjellige temaer og dagsaktuelle saker.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.